In een circulaire economie creëren ondernemingen waarde op een andere manier. Met andere woorden: bij een circulaire economie horen ook andere/nieuwe businessmodellen. We lijsten hieronder de vijf meest voorkomende circulaire businessmodellen op, telkens gelinkt aan een praktisch voorbeeld. Klik op de link achter het voorbeeld voor meer informatie.

1. Circulaire input

In deze strategie staat het vervangen van schaarse, niet-hernieuwbare bronnen door het gebruik van hernieuwbare of teruggewonnen bronnen centraal. Door middel van deze strategie daalt de vraag naar/ontginning van schaarse grondstoffen. Deze strategie kan dus aan het begin van de levenscyclus gepositioneerd worden. 

Voorbeeld: Veja

 

2. Product als dienst

Bij deze strategie ligt de focus niet langer op ‘bezit’, maar wel op ‘gebruik’. Het product zelf blijft de eigendom van de verkoper, en de consument koopt het gebruik/de functionaliteit van het product.

Voorbeeld: Philips Lighting

 

3. Deelplatform

In deze strategie staat het gedeeld gebruik/de gedeelde toegang of eigendom van producten centraal. Deelplatformen zorgen ervoor dat niet iedereen over een bepaald product moet bezitten; in dit opzicht draagt deze strategie bij aan een grote vermindering van grondstoffenverbruik.

Voorbeeld: Tournevie gereedschapsbibliotheek

 

4. Levensduurverlenging

Door middel van deze strategie wordt de levenscyclus van een product/dienst verlengd. Deze verlenging kan gebeuren door de volgende R-principes toe te passen: reuse, repair en remanufacture.

Voorbeeld: Patagonia

 

5. Grondstofrecuperatie

In deze strategie wordt afval gerecycleerd tot secundaire grondstoffen. Zo wordt de ontginning van natuurlijke/niet-hernieuwbare bronnen verminderd. Bovendien vermijdt men met deze strategie het lineaire einde van de levenscyclus; afval wordt door middel van upcycling en recycling namelijk ingezet in een nieuwe cyclus. Deze strategie wordt dus aan het einde van de levenscyclus gepositioneerd.

Voorbeeld: Out of Use

Opdracht:

Ga naar deze Wordwall en combineer de voorbeeldondernemingen aan de juiste circulaire businessmodellen.

Wil je meer inspiratie opdoen voor de onderneming die je zelf scant? Ga dan naar de websites van de voorbeeldondernemingen en check op welke manier zij waarde creëren in de circulaire economie!